7 Mart 2019 Perşembe

It's For Us - Stay


Post-punk dedik, İskandinav dedik, "uzun bir şarkının 10 parçaya bölünmüş halinden ziyade, kendi kişiliklerini bulmuş 10 parçanın meydana getirdiği bir albüm" dedik. Bu defa Stockholm/İsveç'ten şahane bir grupla buluşuyoruz. Dört kişilik It's For Us (kendilerine böyle kötü isimleri nereden buluyorlarsa), 1 Şubat 2019 tarihli ikinci albümleri Stay ile tanıştığım, tanıştığımıza da son derece memnun olduğum bir post-punk, new wave, indie rock grubu. Camilla Karlsson (vokal, bas gitar), Jon Gredmark (gitar), Rebecka Johansson (keyboard, geri vokal), Alex Nilsson (davul) dörtlüsü, Nisan 2017'de çıkan ilk albümleri Come With Me ile çok iyi eleştiriler almış. Dinledikten sonra o eleştirilere hak verdim. Ama ikinci bebekleri Stay kesinlikle 2019'un en iyi albümlerinden biri. Öylesine muğlak, öylesine yoğun ki, defalarca dinlemekten kendimi alamıyor, her bitirdiğimde de sanki hala çözememiş gibi hissediyorum.

Klasik olarak ilk albüm - ikinci albüm kıyaslaması yapmak istemiyorum. Come With Me ile çok vakit geçirmiş olmamama rağmen iyi bir albüm olduğunu anlamak zor değildi. Ara sıra fonda çalmasına da hiç itirazım olmaz. Stay ile yaşadığım süreç ise gittikçe heyecanlanıyor. 7 dakikalık açılış şarkısı The Bottle The Bomb, yeni tanıdığım, ilk albümünü dinlemeye başladığım bir grubun ilk şarkısı olarak %100 doğru bir tanışma şarkısı sayılmaz. Onun sayesinde albümden sıkılacağıma dair düşüncelere sevk edilmiş olsam da, yarattıkları soundun o İskandinav kara bulutlarıyla kaplı cazibesi beni sardı. O cazibeye kapılmaya çok hazırdım. Nitekim bu karanlık içinden sızan ışık hüzmeleri misali Stay, Kaos, The Closing, Dream Is Over, Catcher In The Rye, No Apologies ve diğer harikulade şarkılar birer birer gönlümü fethetmeye başladılar. Fakat tümden fethetmeyip, sonraki seanslara da birşeyler saklıyorlar. Bu duyguyu her seferinde hissediyorum ve çok hoşuma gidiyor.


Bu şarkıları dinlerken, önceki dinleyişlerimden gitar melodilerini, temposunu, nakaratlarını hatırlıyorum. Ama albüm bittikten sonra hangisinin hangi şarkıya ait olduğunu o kadar güzel unutuyorum ki, böylece her seans yeni bir It's For Us yolculuğuna dönüşüyor benim için. Bu büyü bozulmasın, hiçbir şarkı diğerinin önüne geçmesin diye (varsa) videolarını bile izlemiyorum. (Zaten son zamanlarda hangi şarkıyı çok sevdiysem mutlaka berbat bir videosu oluyor.) Kaos'u dinlerken The Closing'i hatırlıyor, her defasında Dream Is Over ile No Apologies'i karıştırdığımı fark ediyor, All The Time, Curse ve Destruction'ın çok iyi şarkılar olduğunu bildiğim halde onları unuttuğumu anlıyorum. Bu karışıklığı çok seviyorum. Şimdilik sadece açılıştaki The Bottle The Bomb (ki onun da uzun ve yalın yapısının hipnotik etkisine kapılmak üzereyim), dream pop hüznünü post-punk  hüznüyle sarıp sarmalamış enfes Huddinge ve belki nakaratı sayesinde bana çok "catchy" gelen Catcher In The Rye'ı net olarak hatırlıyorum. Bu hatırlayış onların değerini azaltmıyor. Diğerlerinde ise yüzünü bildiğiniz, ama ismini unuttuğunuz insanlara benzeyen o gizem hala korunuyor.

Çoğu Camilla Karlsson ve Jon Gredmark imzalı şarkılar kah Camilla'nın oturma odasında, kah Jon'un mutfağında yazılmış, Stockholm'deki Joniverse stüdyolarında kaydedilmiş. Bas gitarı ve sesiyle o hoş kasvetin oluşmasında büyük pay sahibi olan Camilla ve gitarlarıyla her şarkıya olağanüstü örümcek ağları ören Jon, 70 ve 80'lerdeki post-punk zaman tünelinden geçip günümüze Stay adında şahane bir albüm bırakmışlar. Geçmişten referans olarak bir sürü isim sayılabilir. Yine İsveçli dört kişilik bir post-punk grubu olan, It's For Us'a göre biraz daha garaj sertliği içeren üç güzel albüm sahibi Makthaverskan ile aralarında yakınlık gördüm. (Yakın zamanda çıkardıkları iki single ile onların da yeni albüm vakitlerinin geldiği anlaşılıyor.) İskandinav ülkelerindeki çoğu grubun retro rock ve pop duygusuna hayran bir dinleyici olarak It's For Us gibi takip edilecek bir başka isim daha kazandığım için çok mutluyum. Ve üç gündür ayrı kaldığım Stay'e geri döneyim.

1. The Bottle the Bomb
2. Stay
3. Kaos
4. All the Time
5. Huddinge
6. Curse
7. The Closing
8. Dream Is Over
9. Catcher in the Rye
10. Destruction
11. No Apologies

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder